Monday, October 17, 2011

BEAUTY IS YOU...



Menjadi cantik adalah impian semua orang, terutama wanita. Hampir semua wanita berusaha untuk menjadi cantik dengan caranya masing-masing. Saya juga ingin tampak cantik setiap saat seperti kebanyakan wanita. Tapi saya tidak setuju jika ada orang yang mengatakan untuk menjadi cantik haruslah mempunyai badan yang tinggi dan langsing, dada yang besar, kulit yang putih, rambut yang panjang ataupun sederet stereotip yang terbentuk entah dari mana datangnya. Mereka yang pendek blh jadi cantik. Mereka yang berkulit gelap juga boleh cantik. Mereka yang gemuk juga pon blh cantik, meskipun akan lebih baik tidak gemuk tapi dengan alasan demi kesihatan. Jadi saya berpendapat bahwa: Semua wanita punya kesempatan yang sama untuk menjadi cantik dan menarik.

Masalahnya adalah kenapa seseorang blh kelihatan cantik dan orang lain kelihatan kurang cantik? Kuncinya adalah merawat diri, kenali diri, dan optimalkan potensi diri. Bagaimana mungkin sesuatu hal nampak indah dipandang sedangkan dirawat pun tidak? Bayangkan kebun yang seperti hutan liar, atau kereta yang nampak kusam. Jika pemiliknya meluangkan waktunya untuk membersihkan kebun atau mencuci kereta itu tentu akan lebih sedap dipandang dibandingkan saat dibiarkan terbengkalai. Bahkan sebuah kereta zaman perang dunia akan kelihatan  cantik jikalau ianya dijaga dengan baik. Kita pon  begitu juga. Merawat diri adalah wajib hukumnya. Saya pikir tidak berlebihan jika kita meluangkan waktu sehari dalam seminggu untuk scrubbing badan atau melakukan perawatan wajah dan rambut kita.

Setelah kita secara rutin merawat tubuh, kita akan semakin mengenali tubuh kita ini. Proses mengenali tubuh dan diri sendiri ini penting kerana dari situlah kita blh memaksimalkan potensi diri dan kelihatan cantik. Cubalah berdiri di depan cermin dan amati baik-baik diri anda. Atau tanyakan pada orang terdekat kita. Bagian apa yang membuat kita tidak nyaman? Apakah hal itu memang sesuatu hal yang benar-benar mengganggu atau memang kita yang tidak pernah puas? Ada jerawat di wajah kita? Tentu itu sebuah gangguan yang harus ditangani. Tapi kalau hidung penyek? Saya rasa kita tidak perlulah terbawa2 arus trend Korea dalam hal operasi estetik. 
Yang terakhir, jika kita sudah benar-benar mengenali diri kita sendiri, baik fizik maupun keperibadian, kini barulah kita optimalkan diri kita. Gunakan kelebihan kita untuk menutup kekurangan kita. 

Everything has beauty, but not everyone sees it. ~Confucius
It's beauty that captures your attention; personality which captures your heart. ~ Oscar Wilde

No comments: